Go to content

Sverige &

Iran

Arbeta i Sverige

För att arbeta i Sverige behöver du ett arbetstillstånd.

Så ansöker du om arbetstillstånd

Du kan ansöka på webben om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd för egenföretagare och gästforskare på Migrationsverkets hemsida.

Huvudregeln är att du ska ansöka om arbetstillstånd och ha fått tillståndet beviljat innan du reser in i Sverige. När du ansöker på webben får du tydliga instruktioner om hur du fyller i din ansökan och vad du ska skicka med. Det blir lättare att skicka in en komplett ansökan och ökar dina möjligheter att få ett beslut snabbare.

Om du inte kan använda webbansökan kan du lämna in en ansökan på svenska ambassaden. För att kunna göra detta måste du först boka en tid på ambassaden.

För mer information om hur man ansöker, obligatoriska dokument, ansökningsavgift och väntetid besöker du Migrationsverkets webbplats

Om du ansöker på ambassaden måste du betala ansökningsavgiften i Rials till ambassadens bankkonto. För mer information kolla Avgifter

Du får beslutet

Om du ansöker via webansökan, får du ett e-postmeddelande när beslut är fattat. Din arbetsgivare kommer också att få ett meddelande om beslutet per post.

Om du ansöker på ambassaden du kan kontrollera beslutet på Migrationsverket hemsida. Din arbetsgivare kommer också att få ett meddelande om beslutet per post.

För att boka en tid för att få ditt beslut på ambassaden besök sidan Boka tid

Uppehållstillståndskort

Om du beviljas tillstånd i mer än tre månader får du ett uppehållstillståndskort. För mer information se Uppehållstillståndskort.