De allra flesta som vill ansöka om uppehållstillstånd för studier vid universitet och högskolor kan använda Migrationsverkets webbansökan.
Så här går det till (för ansökan på pappersblankett, se längre ner):
1. Förbered dig
Kontrollera vilka dokument och uppgifter du behöver. Migrationsverket prioriterar ansökningar som innehåller allt som behövs och du får snabbare beslut.
Läs mer under "Dokument som krävs" samt på Migrationsverkets webbplats.
2. Ansök
Följ Migrationsverkets anvisningar. Du bifogar dokument elektroniskt och betalar ansökningsavgiften med ett VISA-kort eller ett MasterCard. Familjemedlemmar kan ansöka i samma webbansökan om de ansöker samtidigt som du. Webbansökan går direkt till Migrationsverket för handläggning och beslut.
Webbansökan på Migrationsverkets webbplats
3. Invänta beslut
Du får ett meddelande via e-post om att Migrationsverket fattat beslut. Själva beslutet får du av ambassaden.Ta med ditt pass när du ska hämta beslutet.
4. Ordna uppehållstillståndskort
Om du får uppehållstillstånd får du ett uppehållstillståndskort.
Du som behöver visum för att resa till Sverige
Besök ambassaden för att ta foto och lämna fingeravtryck för ett uppehållstillståndskort. Ta med dig samma pass som du använder i din ansökan om uppehållstillstånd.
Det är möjligt att hämta ut kortet hos Sveriges Ambassad i Moskva.
Du som inte behöver visum för att resa till Sverige
Om du fått uppehållstillstånd och är viseringsfri reser du till Sverige och ordnar kortet där. Vänd dig till Migrationsverket för att ta foto och lämna fingeravtryck.
Om du inte kan eller vill använda webbansökan kan du ansöka på en pappersblankett som du lämnar in till ambassaden.
Sveriges ambassad tar emot ansökningar om uppehållstillstånd från medborgare i:
• Ryssland
• Armenien och Belarus
• övriga länder som är permanent och lagligt bosatta inom Ryssland
Så här går det till:
1. Förbered dig
Kontrollera vilka dokument och uppgifter du behöver. Migrationsverket prioriterar ansökningar som innehåller allt som behövs och du får snabbare beslut.
Läs mer under Dokument som krävs och på Migrationsverkets webbplats.
2. Betala ansökningsavgiften
Ansökningsavgiften betalas kontant i rubler vid tillfället då du ansöker.
Läs mer under Avgifter.
3. Lämna in ansökan på ambassaden
Vill du inte ansöka elektroniskt kan du lämna in din ansökan på ambassaden. Besök ambassadens migrationssektion, för att lämna in din ansökan. Ingen tidsbokning behövs.
Ta med den ifyllda ansökningsblanketten tillsammans med samtliga dokument och kvitto på betalningen.
Ambassaden skickar dina handlingar till Migrationsverket i Sverige.
4. Invänta beslut
Migrationsverket informerar ambassaden om sitt beslut. Ta med ditt pass när du hämtar beslutet.
5. Ordna uppehållstillståndskort
Om du får uppehållstillstånd får du ett uppehållstillståndskort. Rutinerna är samma som vid webbansökan. Se ovan.