Go to content

Thailand

Ambassadens råd är att inte använda visumagenter och att vara vaksam gällande cyberbedrägerier

Visumagenter

Ambassaden samarbetar endast med VFS Global. Ambassaden har inget att göra med säljare utanför ambassadens eller VFS Globals kontor, eller andra byråer eller personer som vänder sig till sökande för att erbjuda tjänster. Ingen agent kan påverka handläggningstiden eller beslutet på något sätt. Om en säljare eller visumagent uppger att denna kan påverka ansökan uppmanar vi alla att informera ambassaden genom att skicka ett e-postmeddelande till migration.bangkok@gov.se eller ringa oss under våra telefontider.

Många visumagenter tar även ut orimligt höga avgifter för tjänster som är onödiga. Användningen av en visumagent kan påverka en ansökans trovärdighet eftersom vissa säljare fabricerar information och dokument.

Observera att även om ett ombud har fyllt i ansökan är den sökande själv ansvarig för alla uppgifter och handlingar som lämnas i samband med ansökan.

Cyberbedrägerier

Ambassaden får regelbundet telefonsamtal och e-postmeddelanden från offer för cyberbedrägerier. Offret blir ofta ombett att överföra pengar till en person som bor i Sydostasien som de har fått kontakt med online. Ofta har kontakten inletts på olika sociala nätverk och kan ha pågått i flera månader. Om du tror att du blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta svensk polis.

Vanliga skäl som cyberbrottslingar använder för att be om pengar är:

  • Personen uppger att han eller hon har beviljats ​​visum, men behöver visa att han/hon har tillräckligt med pengar på sitt bankkonto för att resa till Sverige eller för att resa ut från sitt hemland
  • Personen uppger att han eller hon inte kan lämna sitt land förrän han eller hon har en viss summa på banken eller har betalat böter eller banklån
  • Personen är gripen och behöver hjälp med borgen
  • Visumavgiften är ett högt belopp som inte överensstämmer med gällande avgifter.

När pengarna överförts bryter mottagaren ofta kontakten eller ber om mer pengar. Ambassaden avråder starkt från att skicka pengar till en ny kontakt i Sydostasien, speciellt om du aldrig träffat personen i fråga. Det kan ibland vara svårt att avgöra om personen har ärliga avsikter eller inte. Kom då ihåg att:

  • Sponsring/uppehälle för besöket kan visas genom t.ex. kontoutdrag eller lönespecifikationer från både personen som ansöker om visering och den inbjudande personen i Sverige. Den sökande behöver alltså inte ha en viss summa pengar på sitt bankkonto
  • Ambassaden kräver aldrig ytterligare handlingar efter att viseringen har beviljats
  • Ambassaden samarbetar endast med VFS Global.
  • När en ansökan om visering lämnats in till VFS Global får personen som ansöker alltid ett kvitto med referensnummer. Referensnumret kan användas för att kontrollera ansökans status på VFS Globals hemsida.
Senast uppdaterad 31 aug. 2023, 15.51