Go to content
  • Svenska

Om utlandet

Australien

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om att ansöka om eller hämta ut ett svenskt pass/nationellt id-kort.

Hur ansöker jag om pass/nationellt id-kort? 

Ansökningar om svenskt vanligt pass/nationellt id-kort, eller provisoriskt pass (nödpass), kan endast göras via ett personligt besök. Det är inte möjligt att ansöka per post eller online.

Var kan jag ansöka om pass/nationellt id-kort i Australien?

I Australien kan ansökningar om svenskt vanligt pass/nationellt id-kort endast göras på Sveriges ambassad i Canberra. Det är inte möjligt att ansöka på något av Sveriges honorärkonsulat.

Ansökningar om svenskt provisoriskt pass (nödpass) kan göras på Sveriges ambassad i Canberra, och på alla Sveriges honorärkonsulat. Svenska provisoriska pass som utfärdas utomlands är i A4-pappersformat, och de är varken biometriska eller maskinläsbara. Ingen teknisk utrustning behövs för att ta emot en sådan ansökan.

Måste jag förnya mitt pass/nationella id-kort innan det går ut?

Det är möjligt att ansöka om ett nytt svenskt vanligt pass/nationellt id-kort efter att det tidigare har gått ut. Observera dock att om ditt tidigare pass/id-kort har gått ut måste du kunna styrka din identitet på ett annat godkänt sätt vid ansökningstillfället.

Behöver jag boka en tid för att ansöka?

Ja, för att ansöka om svenskt vanligt pass/nationellt id-kort eller provisoriskt pass (nödpass) i Australien krävs en förbokad tid.

Hur bokar jag en tid? Eller hanterar min existerande bokning? 

Tider för att ansöka om svenskt vanligt pass/nationellt id-kort på Sveriges ambassad i Canberra bokas online via ambassadens e-bokningssystem. Om du vill hantera (ändra eller avboka) en existerande bokning görs även detta via e-bokningssystemet.

Tider för att ansöka om provisoriskt pass (nödpass) på Sveriges ambassad i Canberra, eller något av Sveriges honorärkonsulat, bokas via telefon eller e-post. Om du vill hantera (ändra eller avboka) en existerande bokning görs även detta per telefon eller e-post.

Det finns inga tider att boka online, vad gör jag?

Om du vill boka en tid för att ansöka om svenskt vanligt pass/nationellt id-kort vid Sveriges ambassad i Canberra, och inga tider visas i e-bokningssystemet, betyder det att alla tider som hittills har släppts för närvarande är bokade. Du kan då kolla igen vid ett senare tillfälle för eventuella avbokningar, eller nya tider vilket släpps löpande. Observera att om det inte finns några lediga tider att boka online, är det inte heller möjligt att boka en tid via telefon eller e-post. 

Om jag ansöker på ett ställe, kan jag hämta ut på ett annat?

Ja, vid ansökningstillfället för ett svenskt vanligt pass/nationellt id-kort (i Sverige eller utomlands) kan valfri passexpedition i Sverige, eller svensk passmyndighet utomlands, anges som utlämningsställe.

Ett svenskt vanligt pass/nationellt id-kort som anländer till Sveriges ambassad i Canberra, kan antingen hämtas ut på ambassaden, eller vidarebefordras från ambassaden för utlämning på något av Sveriges honorärkonsulat inom Sveriges ambassad i Canberras geografiska område. 

Mitt pass/nationella id-kort har anlänt till ambassaden trots att jag har meddelat att jag vill hämta ut det på ett honorärkonsulat, har något gått fel?

I Australien anländer alla svenska vanliga pass/nationella id-kort initialt till Sveriges ambassad i Canberra. Om du redan har meddelat ambassaden att du vill hämta ut passet/id-kortet på ett svenskt honorärkonsulat behöver du inte kontakta ambassaden igen. Passet/id-kortet kommer automatiskt att vidarebefordras från ambassaden till ditt förvalda slutliga utlämningsställe, som i sin tur kontaktar dig när det har anlänt och är redo att hämtas ut.

Senast uppdaterad 14 aug. 2023, 14.57