Vad kan du få hjälp med?
- råd om hur du överför pengar från Sverige, det vill säga hjälp till självhjälp
- att kontakta försäkringsbolagens larmcentraler – Euro-Alarm, Nordic Assistance eller SOS International
- att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med till exempel en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall
- råd om försvarsadvokat, läkare och tolk samt vid behov få hjälp med att kontakta dem
- ett provisoriskt pass för att kunna resa hem till Sverige och på vissa ambassader kan du även få ett ordinarie pass.
Vad kan du inte få hjälp med?
- valutaväxling och annan bankservice
- hotell- och biljettbokning
- betalning av skulder, böter eller borgen.
Vem kan få hjälp?
- svensk medborgare som är bosatt i Sverige
- flykting eller statslös person som är bosatt i Sverige.
I vissa fall kan även annan utländsk medborgare som är bosatt i Sverige få hjälp. Det gäller även svensk medborgare som inte är bosatt i Sverige.
Tänk på att
- teckna en reseförsäkring eller kontrollera om du har en hemförsäkring med reseskydd innan resan börjar
- ha giltigt pass och visum
- kontrollera om du behöver vaccinera dig
- kontakta ambassaden eller närmaste konsulatet i landet där du befinner dig om det blir krig eller kris, eller om en naturkatastrof eller större olycka inträffar
- kontakta dina anhöriga i en krissituation
- aldrig ta med paket eller väskor med okänt innehåll när du ska passera en gräns.
När du är gäst i ett annat land – tänk på att rätta dig efter landets sedvänjor och lagar. Svensk lag gäller bara i Sverige!
Om olyckan är framme – vad kan du få hjälp med?
Här finns grundläggande information som gäller för alla länder. I vissa länder gäller dessutom ytterligare villkor. Kontakta ansvarig ambassad för mer information.
Läs mer