Om oturen är framme och du råkar ut för en olycka, blir svårt sjuk eller tappar passet är det viktigt att ha en försäkring, men det kan också vara bra att veta vad svenska ambassader och konsulat kan hjälpa dig med.
Vad kan du få hjälp med?
- råd om hur du överför pengar från Sverige, det vill säga hjälp till självhjälp
- att kontakta försäkringsbolagens larmcentraler
- att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med till exempel en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall
- råd om försvarsadvokat, läkare och tolk samt vid behov få hjälp med att kontakta dem
- ett provisoriskt pass för att kunna resa hem till Sverige.
Vad kan du inte få hjälp med?
- valutaväxling och annan bankservice
- hotell- och biljettbokning
- betalning av skulder, böter eller borgen
- tolkning och översättningar.
Vem kan få hjälp?
- svensk medborgare som är bosatt i Sverige
- flykting eller statslös person som är bosatt i Sverige.
I vissa fall kan även annan utländsk medborgare som är bosatt i Sverige få hjälp. Det gäller även svensk medborgare som inte är bosatt i Sverige.
Det här behöver du som resenär förbereda inför en utlandsresa
- giltigt pass och visum när det krävs
- en försäkring som täcker hela resans längd och planerade aktiviteter
- det europeiska sjukförsäkringskortet utifall du måste uppsöka sjukvården
- tillräckligt med pengar för hela resans längd inklusive hemresebiljett och oförutsedda händelser
- kontakta ambassaden eller närmaste konsulatet om det blir krig eller kris, eller om en naturkatastrof eller större olycka inträffar
- informera anhöriga om dina resplaner och om hur du kommer att vara nåbar
- kontakta dina anhöriga i en krissituation
- ladda ner UD:s app UD Resklar.
När du är gäst i ett annat land – tänk på att rätta dig efter landets sedvänjor och lagar. Svensk lag gäller bara i Sverige!
Senast uppdaterad 21 jan. 2021, 15.49