Go to content
  • Svenska

Om utlandet

Kroatien

Om olyckan är framme – vad kan du få hjälp med?

Om oturen är framme och du råkar ut för en olycka, blir svårt sjuk eller tappar passet är det viktigt att ha en försäkring, men det kan också vara bra att veta vad svenska ambassader och konsulat kan hjälpa dig med.

Vad kan du få hjälp med?

  • råd om hur du överför pengar från Sverige, det vill säga hjälp till självhjälp
  • att kontakta försäkringsbolagens larmcentraler – Euro-Alarm, Nordic Assistance eller SOS International
  • att kontakta anhöriga i en nödsituation eller lösa andra problem i samband med till exempel en olyckshändelse, akut sjukdom eller dödsfall
  • råd om försvarsadvokat, läkare och tolk samt vid behov få hjälp med att kontakta dem
  • ett provisoriskt pass för att kunna resa hem till Sverige och på vissa ambassader kan du även få ett ordinarie pass.

Vad kan du inte få hjälp med?

  • valutaväxling och annan bankservice
  • hotell- och biljettbokning
  • betalning av skulder, böter eller borgen.

Vem kan få hjälp?

  • svensk medborgare som är bosatt i Sverige
  • flykting eller statslös person som är bosatt i Sverige.

I vissa fall kan även annan utländsk medborgare som är bosatt i Sverige få hjälp. Det gäller även svensk medborgare som inte är bosatt i Sverige.

Tänk på att

  • teckna en reseförsäkring eller kontrollera om du har en hemförsäkring med reseskydd innan resan börjar
  • ha giltigt pass och visum
  • kontrollera om du behöver vaccinera dig
  • kontakta ambassaden eller närmaste konsulatet i landet där du befinner dig om det blir krig eller kris, eller om en naturkatastrof eller större olycka inträffar
  • kontakta dina anhöriga i en krissituation
  • aldrig ta med paket eller väskor med okänt innehåll när du ska passera en gräns.

När du är gäst i ett annat land – tänk på att rätta dig efter landets sedvänjor och lagar. Svensk lag gäller bara i Sverige!

> Konsulärt skydd för EU-medborgare

Om du har tecknat en reseförsäkring eller har en vanlig hemförsäkring och råkar ut för sjukdom, skada, stöld eller annat ska du så fort som mjligt ta direktkontakt med ditt försäkringsbolags alarmcentral, SOS-International, Euro-Center, Falck Global Assistance eller Gouda.

Alarmcentralerna är öppna 24 timmar om dygnet, samtliga dagar. Av ditt försäkringsbrev eller servicekort framgår vilken alarmcentral som ditt försäkringsbolag anlitar. Om ej, kontakta försäkringsbolaget för besked.

SOS International A/S
Nitivej 6
DK-2000 Fredriksberg
Tel: +45 70 10 50 55
Larmcentralen: +45 70 10 50 50
Fax: +45 70 10 50 56
E-post: sos@sos.eu
www.sos.dk

Falck Global Assistance
Mejerivägen 9, Box 44024
SE-100 73 Stockholm
Tel: + 46 8 587 717 17
Fax: + 46 8 505 939 13
E-post: fga@falck.com
www.falckglobalassistance.com

Euro-Center
Krizikova 36a
CZ-186 00 Prag 8
Tel: +420 221 860 330
Fax: +420 221 860 100
E-post: holding@euro-center.com
www.euro-alarm.cz

Goudas Alarmcentral
A.C Meyers Vænge 9
2450 København SV
Danmark
Tel: + 45 33 15 60 60
Fax: + 45 33 15 60 61
E-post: alarm@gouda-rf.se
www.gouda-rf.se

Senast uppdaterad 10 maj 2023, 10.03