Go to content
  • Svenska

Om utlandet

Nigeria

Övriga upplysningar

Det är nödvändigt att ha en heltäckande reseförsäkring innan man reser till Nigeria. Vid olycksfall bör man förutom ambassaden genast kontakta försäkringsbolagets larmcentral (SOS International, Euro-Alarm, Europ Assistance, Gouda Alarmcentral etc.). Notera att de flesta sjukhusen inte uppfyller svensk standard på vård.  

Den nigerianska centralbanken har infört nya sedlar för 1000, 500 och 200 naira. Det har resulterat i brist på tillgång till kontanter över hela landet. Banker och bankomater har inte klarat av att förse kunderna med kontanter i takt med efterfrågan vilket gett långa köer, frustration och missnöjesyttringar. Även betalning med bankkort eller via banköverföring har påverkats med perioder av avbrott troligen beroende på överbelatsning då kontanter saknas för betalning.

De större hotellen accepterar vanligen internationella bankkort. På hotell brukar man också kunna växla till sig lokal valuta mot USD. Man bör begränsa användandet av bankomater (ATM) till de som finns uppställda under uppsikt på större hotell; detta på grund av risken att bli rånad eller att bankomaterna är manipulerade. Observera att bankomater utanför de större hotellen accepterar oftast endast kontokort från nigerianska banker, vilket även gäller för många restauranger eller affärer. 

Bedrägerier eller så kallade scams, dvs. olika sätt att försöka lura personer på pengar är vanligt förekommande i Nigeria och övriga Västafrika. De som drabbas riskerar stora ekonomiska förluster. Besökare uppmanas att hålla detta i minnet och att inte låna ut eller på annat sätt föra över pengar till personer i Nigeria utan att noggrant kontrollera uppgiven bakgrundsinformation. Olika sociala forum på Internet frekventeras av bedragare från regionen och ambassaden kontaktas ofta av personer som drabbats av bedrägerier.

Bedrägerierna går vanligtvis till på följande sätt. Kontakt etableras på Internet och personen begär efter en kortare eller längre tids bekantskap att få pengar för sjukvård, skolgång, resekostnader, visum etc. Om pengar skickas till personen så är möjligheterna att i efterhand få tillbaka pengarna ofta helt obefintliga.