Go to content
  • Svenska

Om utlandet

Portugal

Information vid dödsfall i Portugal

Här hittar du information om hur ambassaden kan bistå vid dödsfall i Portugal.

Allmän information

Ambassaden får information om att en svensk medborgare är avliden genom lokala myndigheter. Om det inte finns anhöriga i Portugal kontaktar ambassaden Utrikesdepartementet i Sverige omedelbart så att anhöriga kan underrättas. Utrikesdepartementet har ansvar för att följa kommunikation med anhöriga i Sverige medan ambassaden sköter kontakter med lokala myndigheter.

Lokala myndigheter i Portugal lämnar inte ut information om omständigheterna kring dödsfallet vid besked att personen är avliden.

I Portugal begravs eller kremeras den avlidne vanligtvis inom 48 timmar efter dödsfallet. När det gäller utländska medborgare brukar myndigheterna förlänga denna tidsfrist men det finns en stark önskan från sjukhus, bårhus och lokala myndigheter att anhöriga ska ta beslut om kremering eller jordbegravning så snart som möjligt.

Om personen är medborgare i både Portugal och Sverige så får ambassaden normalt inte information om dödsfallet.

Begravningskostnader och transport bekostas inte av ambassaden.

Begravningsbyråer

Begravningsbyrån är den viktigaste partnern i dödsfallsärenden. Det är viktigt att ni så snart som möjligt kontaktar en begravningsbyrå. De ordnar med pappersexercisen och alla legala och praktiska handlingar kring begravningen/hemtransport.

Om den avlidne har en försäkring tar försäkringsbolaget hand om kontakt med begravningsbyrån.

Transport till Sverige

Begravningsbyrån anordnar transport av kistan eller urnan till Sverige.

Dödsbevis

Det är också begravningsbyrån som får alla nödvändiga handlingar för att registrera dödsfallet i Portugal och få dödsbeviset utfärdat. Dödsbeviset utfärdas av Civilregistret (Conservatória de Registo Civil). Anhöriga får ett original av dödsfallsbevis och en kremeringsdeklaration från begravningsbyrån.  

I ett dödsbevis står aldrig dödsorsaken. Information som finns är namn, hur gammal personen var, datum för dödsfallet och i vilken stad dödsfallet ägde rum.

Obduktionsrapport

En obduktion är inte en del av standardförfarandet och anhöriga kan inte begära att en obduktion genomförs. Åklagarmyndigheten är den enda myndighet som kan godkänna att en obduktion genomförs.

Obduktion sker vanligtvis bara om polisen misstänker brott. Det tar cirka 8–9 månader för en obduktionsrapport att bli klar. En obduktionsrapport är inte en allmän handling. En kopia eller utdrag av denna rapport kan ansökas av en familjemedlem genom skrivelse till den domstol i vilken ärendet ligger. Det bör observeras att det tillkommer en kostnad (per sida) i det fall domstolen anser att det är lämpligt att lämna ut en obduktionsrapport.

Notera att ambassaden inte kan begära ut oduktionsrapport.

Registrering av dödsfall i Sverige

Efter att den lokala myndigheten, Conservatória de Registo Civil, utfärdat dödsbeviset, ska dödsbeviset visas upp i sitt original på ambassaden i Lissabon eller på ett konsulat. Antingen är det en begravningsbyrå eller familjemedlem som uppvisar originalet.

Inför transporten av en kista eller en urna till Sverige måste ambassaden utfärda ett dokument som ska följa med som original i transporten, tillsammans med kistan eller urnan.

Ambassaden anmäler sedan dödsfallet till Skatteverket och Pensionsmyndigheten i Sverige.

Hinner man inte visa upp handlingarna i original på ambassaden eller på ett konsulat, kan man ta med sig handlingarna och kontakta Skatteverket och Pensionsmyndigheten direkt när man kommer till Sverige.

Senast uppdaterad 27 apr. 2023, 12.35