Go to content

Om utlandet

Uruguay

Dödsfall i Uruguay

När en svensk medborgare som bor i utlandet eller en utländsk person som tidigare bott i Sverige avlider behöver svenska myndigheter informeras.

Informera ambassaden eller något av konsulaten vid dödsfall

När en person med svenskt medborgarskap eller som tidigare varit folkbokförd i Sverige avlider är det viktigt att ambassaden eller närmsta konsulat informeras så snabbt det går. 

Ambassaden rapporterar dödsfallet till Skatteverket så att det registreras i folkbokföringen. Skatteverket informerar sedan rätt myndigheter i Sverige, som till exempel Pensionsmyndigheten. 

Du hittar kontaktuppgifter till konsulatet i Montevideo längst ner på sidan. 

Intyg som behövs för att registrera dödsfall

För att ambassaden ska kunna rapportera dödsfallet behöver dödsfallsintyget visas upp i original på konsulatet. 

Om möjligt, är det bra om du som anhörig också tar med ett läkarintyg som informerar om dödsorsaken och/eller ett intyg på att en kremering eller en begravning har ägt rum.

Det är viktigt att du kommer med intygen till konsulatet så snart som möjligt efter dödsfallet. 

Transport av urna eller kista till Sverige

Det är begravningsbyråer som organiserar transporten av urnor och kistor från Uruguay till Sverige. Men om den avlidna personen hade en giltig reseförsäkring är det försäkringsbolaget som ska organisera hemtransporten. 

Om du som anhörig själv vill resa hem med en urna är det ditt eget ansvar att ta reda på vad som gäller. Det kan du exempelvis göra genom att kontakta flygbolaget som du ska resa med och tullen, både i landet du reser ifrån och landet du ska till.

Information om att föra in saker i Sverige i samband med begravning - på Tullverkets webbplats