Go to content
  • Svenska

Om utlandet

Vietnam

Om olyckan är framme: Hjälp till självhjälp i Vietnam

OM OLYCKAN ÄR FRAMME

Om oturen är framme och du råkar ut för en olycka, blir svårt sjuk eller tappar passet är det viktigt att ha en försäkring, men det kan också vara bra att veta vad svenska ambassader och konsulat kan hjälpa dig med.

Nedan finns kontaktuppgifter till viktiga aktörer i Vietnam. (Grundläggande information som gäller för alla länder hittar du här)

Om du har en hemförsäkring som inkluderar reseskydd eller har tecknat en separat reseförsäkring och du har blivit allvarligt sjukt, varit med om en olycka eller utsatts för brott ska du omedelbart kontakta ditt försäkringsbolags alarmcentral.

Alarmcentralerna är bemannade dygnet runt och erbjuder omfattande hjälp till personer som har reseförsäkring. På deras jourcentraler finns medicinsk expertis som tar kontakt med vårdande läkare i Vietnam, drabbade personer och deras anhöriga. Försäkringsbolagen kan betala sjukvård, resor för anhöriga, hemresor och flygtransport.

Kontaktuppgifter till försäkringsbolagens alarmcentraler

 

SOS International A/S

Nitivej 6, DK-2000 Fredriksberg

Telefon: +45 70 10 50 55 / Larmcentralen +45 70 10 50 50

Fax: +45 70 10 50 56

E-post: sos@sos.eu / Hemsida: www.sos.eu

Falck Travel Care

Mejerivägen 9, Box 44095, SE-100 73 Stockholm

Telefon: + 46 8 587 717 17 

E-post:contact@falcktravelcare.com / Hemsida: www.falcksverige.se/tjanster/assistans-under-resa/

Euro-center

Krizikova 237/36a, CZ-186 00 Prag 8

Telefon: +420 221 860 630 / Fax: +420 221 860 600

E-post: help@euro-center.com / Hemsida: https://www.euro-center.com/

Gouda Alarmcentral

Gouda Box 3031 103 61 STOCKHOLM

Telefon: +46 08-615 28 00 / Fax: + 45 33 15 60 61

E-post: info@gouda-rf.se / Hemsida: www.gouda-rf.se

FÖRLUST AV KREDIT- ELLER BETALKORT

Gör en polisanmälan och spärra kortet genom att ta kontakt med din svenska bank via telefon eller din internetbank. Vänligen observera att ambassaden inte kan hjälpa till med att ta emot kort som skickas från Sverige. Istället rekommenderas att detta skickas direkt till ett bokat boende.

FÖRLUST AV PASS

Det första du ska göra vid stöld av pass är en polisanmälan.  Om du har en nära förestående resa kan du ansöka om ett provisoriskt pass, giltigt för en enkelresa till Sverige.  Du kan ansöka om ett provisoriskt pass på ambassaden i Hanoi eller på generalkonsulatet i Ho Chi Minh City, efter tidsbokning via mejl eller telefon.  

Följande krävs vid ansökan om provisoriskt pass:

  • Personlig inställelse
  • 2 passfoton som är högst 6 månader gamla
  • Skriftlig förklaring på heder och samvete om förlusten (särskild blankett fylls i på ambassaden). Polisrapport kan begäras om att passet är stulet.
  • Styrkande av identitet t.ex. nationellt ID-kort eller giltig svenskt körkort
  • Information om resplan
  • För personer under 18 år krävs samtliga vårdnadshavares medgivande

Det provisoriska passet utfärdas direkt vid ansökningstillfället.

Avgiften för det provisoriska passet är motsvarande 1800 SEK och betalas i vietnamesiska Dong direkt vid ansökningstillfället.

Ordinarie pass återkallas och spärras alltid vid utfärdande av provisoriskt pass.

Ansökan om ordinarie pass

Från och med den 1 juni 2023 är det inte längre möjligt att ansöka om ordinarie pass eller nationellt id-kort på ambassaden i Hanoi.

Svenska medborgare i Vietnam hänvisas i första hand att ansöka om pass eller nationellt id-kort vid besök i Sverige, eller hos närliggande svensk ambassad som också är passmyndighet. För mer information besök vår webbplats om pass utomlands. 

FÖRMEDLING AV PRIVATA MEDEL FRÅN SVERIGE

Pengar från Sverige kan överföras genom mobiltjänsten Swish eller om du är i behov av kontanter via till exempel Western Union. Överföringen sker via kreditkort eller banköverföring och pengarna hämtas sedan ut i kontanter på Western Unions kontor i Vietnam. Överföringen kan också göras personligen från ett av Western Unions kontor.

För att hämta ut pengarna behöver du uppsöka ett Western Union-kontor i Vietnam och uppvisa giltig legitimation. Om du saknar giltig ID-handling kan överföringen göras till en vän med giltig ID-handling som hämtar ut pengarna åt dig.

Kontaktuppgifter till Western Union i Sverige

Telefonnummer:  020 – 202 084

Hemsida: https://www.westernunion.com/se/sv/home.html

Western Union kontor i Vietnam

Information om att ta emot pengar i Vietnam samt en lista på kontor i Vietnam hittar du på 

https://www.westernunion.com/VN/en/find-locations.html

I Hanoi finns tillexempel ett kontor på första våningen i samma byggnad som ambassaden, adress:  Ocean Bank, 1st floor, Deaha Business Center, 360 Kim Ma street, Ba Dinh.

I Ho Chi Minh City finns tillexempel ett kontor nära konsulatet, adress: ACB PGD THAO DIEN - Western Union, 67-69 Xa Lo Ha Noi, Thao Dien, District 2.

OM DU BEHÖVER UPPSÖKA SJUKHUS ELLER LÄKARE

Om du måste uppsöka sjukhus ska du eller din medresenär genast kontakta ditt försäkringsbolags alarmcentral. De förser då sjukhuset med en kostnadsgaranti. Sjukhuset inleder inte vården förrän de får en försäkran från försäkringsbolaget.

Sjukhus med engelsktalande personal i Hanoi & HCMC

Kontaktuppgifter till fler sjukhus i Vietnam, tandläkarmottagningar, migrations- och gränspolisen, flygplatser samt juridisk rådgivning finns i bilagan till denna pdf. 

 

Senast uppdaterad 04 sep. 2024, 13.44