Go to content

FÖRSTÄRKNINGSTJÄNSTGÖRING VID SVERIGES AMBASSAD I ZAGREB UNDER KROATIENS ORDFÖRANDESKAP I EU, VÅREN 2020

Sveriges ambassad i Zagreb utlyser en tillfällig tjänst som lokalanställd handläggare med anledning av Kroatiens EU-ordförandeskap under våren 2020. Den tillfälliga tjänsten är på heltid, med tillträde den 1 december 2019. Sista dag för ansökan är 20 oktober.

Ambassaden i Zagreb ansvarar för Sveriges relationer med Kroatien. Bland annat innebär detta bevakning av EU-dagordningen och Kroatiens syn på aktuella EU-frågor. På ambassaden arbetar tio personer, varav tre är utsända diplomater.

Under första halvåret 2020 kommer Kroatien att inneha det roterande ordförandeskapet i EU. Det innebär att Kroatien kommer att leda många råds- och arbetsgruppsmöten i Bryssel och få ökat inflytande över EU-dagordningen. Därutöver kommer många informella ministermöten och expertmöten att ordnas i Zagreb och andra delar av Kroatien. Besöksutbytet mellan Sverige och Kroatien förväntas öka. Av denna anledning söker ambassaden en handläggare som förstärkning under ordförandeskapet, för att kunna möta den ökade arbetsbelastningen med fokus på möteshantering m.m.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna omfattar i huvudsak bevakning av Kroatiens ordförandeskapsplanering samt ett samordningsansvar för de administrativa och logistiska handgrepp som krävs, till exempel i samband med högnivåbesök och andra ordförandeskapsarrangemang. Tjänsten innefattar också stöd till ambassadens politiska bevakning av ordförandeskapet genom inhämtning av underlag om aktuella teman (t.ex. ekonomi, handel, migration), deltagande i EU-briefingar på ministerierna och rapportskrivning. Även stöd till ambassadens kommunikationsarbete innefattas.

Kvalifikationer

Vi söker dig med relevant universitetsutbildning, t.ex. i statskunskap eller internationella relationer, och med dokumenterade erfarenheter och kunskaper avseende EU-frågor. Språkkunskaper på professionell nivå i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav. Kunskaper i kroatiska, bosniska eller serbiska är meriterande. Du ska vara effektiv, serviceinriktad, flexibel och lösningsorienterad, också under tidspress, och ha god förmåga att arbeta självständigt och praktiskt. Du ska ha en god analytisk förmåga och förståelse för de krav som ställs av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Arbetslivserfarenhet från UD eller ambassad är starkt meriterande. B-körkort är ett krav.

Anställningsvillkor

Den tillfälliga handläggartjänsten är en lokalanställning på heltid under perioden 1 december 2019 till 30 juni 2020. Kvälls- och helgtjänstgöring samt vissa lokala tjänsteresor kan förekomma. Gällande lokala regler för beskattning och socialförsäkring tillämpas. Tjänsten är placerad på ambassaden i Zagreb. Bostad och utlandstillägg eller motsvarande ingår ej i anställningen.

Ansökan

Välkommen med din ansökan till ambassaden.zagreb@gov.se senast den 20 oktober 2019. Skriv ”Ansökan tillfällig handläggartjänst” i ämnesraden. Ansökan ska skrivas på svenska och innehålla ett personligt brev, CV samt kopior på betyg och/eller examensbevis. Samtliga medborgarskap, telefonnummer och epost måste anges i ditt CV. Endast kompletta ansökningar inkomna i tid beaktas. Ambassaden kontaktar/besvarar inledningsvis de kandidater som har gått vidare efter ett första urval. Efter avslutad rekrytering sänds besked ut till samtliga sökande.

Övriga upplysningar

Eventuella frågor om tjänsten ställs till bitr. myndighetschef Petter Nilsson, via epost petter.nilsson@gov.se eller telefon +385 1-4925 116.

Senast uppdaterad 26 sep. 2019, 09.44