Go to content

Utlysning av en heltidstjänst som handläggare till försvarsavdelningen samt konsulär/administrativ handläggare vid Sveriges ambassad i Oslo

Ambassaden söker en handläggare på heltid som ska bistå Försvarsattachén och arbeta i den konsulära verksamheten.

Sveriges ambassad i Oslo består för närvarande av 14 medarbetare, varav fem är svenska diplomater och nio lokalt anställda. Ambassadens främsta uppgift är att företräda Sverige och främja svenska intressen i Norge, rapportera till Regeringskansliet om norska förhållanden och utvecklingen i Norge. Ambassaden ger också viss myndighetsservice, främst konsulär verksamhet, till svenska medborgare i Norge.

Vid ambassaden finns en Försvarsavdelning som representerar svenska Försvarsmakten, och som utöver Norge även täcker Danmark och Island. Försvarsavdelningen har som uppgift att främja relationer och samarbete inom försvarsområdet.

Ambassaden söker en handläggare på heltid som ska bistå Försvarsattachén och arbeta i den konsulära verksamheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Vid försvarsavdelningen kommer arbetsuppgifterna att omfatta:

  • Utarbeta rapporter till svenska försvarsmyndigheter rörande norska, danska och isländska försvarsfrågor
  • Handlägga besökstillstånd
  • Ansvara för försvarsavdelningens expeditions- och arkivtjänst
  • Hantera avdelningens kommunikationsutrustning
  • Praktiskt stöd till besökare (bokningar, information etc.)
  • Förbereda för och ev. delta vid representation och ceremoniell verksamhet

Inom den konsulära verksamheten är du en av två handläggare som främst arbetar med ambassadens konsulära ärenden och i ambassadens konsulära expedition.

Arbetsuppgifterna där omfattar:

  • Bemanning av ambassadens konsulära expedition för allmänheten med bl a utlämning av pass, nationella ID-kort och körkort.
  • Besvara inkommande frågor per telefon och e-post om konsulära frågor inom ambassadens uppdrag.
  • Handlägga medborgarskapsärenden, dödsfall, faderskapsärenden och äktenskapscertifikat.
  • Vid behov ha kontakt med svenska och norska myndigheter såsom Polisen, Skatteverket, Migrationsverket, UDI, Skatteetaten mfl.
  • I övrigt stödja ambassadens konsulära arbete och administration.

Önskvärda kvalifikationer och egenskaper

  • Relevant utbildning och några års arbetslivserfarenhet.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
  • Kunskaper i norska, danska, främst att läsa och förstå.
  • God datorvana, Office-paketet huvudsakligen, är nödvändigt.
  • Tidigare erfarenhet av arbete vid en svensk myndighet är meriterande.
  • Starkt säkerhetsmedvetande. God samarbetsförmåga, noggrannhet, stresstålighet och gott ordningssinne är viktiga egenskaper.

Tillträde
Snarast, dock tidigast efter slutförd säkerhetsprövning.

Anställningsvillkor
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Anställningsvillkoren regleras i Avtal för lokalanställd personal vid ambassaden i Oslo. Individuell lönesättning.

Ansökan
Ansökan sänds tillsammans med CV och telefonnummer till referenser med e-post till ambassaden.oslo@gov.se senast den 6 november 2024. Skriv ”Ansökan försvars- och konsulär handläggare” i rubrikraden. Frågor om anställningsvillkor kan sändas till samma e-post-adress.

Frågor om arbetsinnehållet kan ställas direkt till Försvarsattachén Ola Barvér, ola.barver@gov.se, eller till Marie Topelius, marie.topelius@gov.se

Senast uppdaterad 18 okt. 2024, 07.56