Go to content

Fem frågor till Närings-och Innovations Minister Mikael Damberg inför Sweden-Southeast Asia Business Summit

Sweden-Southeast Asia Business Summit är nu bara några veckor bort. Vi har träffat Närings-och Innovationsminister Mikael Damberg för att ta del av hans tankar inför evenemanget och höra mer om vad den svenska regeringen kan göra för att bistå företag som vill ta sig in på den dynamiska marknad som Sydostasien erbjuder.

Varför väljer Du att delta vid ”Sweden – Southeast Asia Business Summit”?
För att handeln mellan Sverige och Sydostasien har stor potential. Sydostasien är en region med över 650 miljoner invånare och med en snabbt växande medelklass. Regionens tillväxt är bland den högsta i världen. I Sydostasien finns världens tredje största arbetsstyrka och de är världens fjärde största exportör. Länderna i Sydostasien planerar dessutom för betydande infrastrukturinvesteringar framöver. Syftet med Sweden – Southeast Asia Business Summit är att utgöra en plattform för svenska företag att ta del av Sydostasiens potential och genom mitt deltagande hoppas jag kunna bidra till att öppna dörrar för ökad svensk export till regionens tillväxtmarknader.

Regeringen har nyligen antagit en ny exportstrategi. Hur passar “Sweden – Southeast Asia Business Summit” in i denna strategi?
Sweden – Southeast Asia Business Summit bidrar till många av de insatser som identifieras i strategin för att stärka främjandet av näringslivets export och internationalisering. För det första är toppmötet ett regionalt initiativ som stöds av Team Sweden i regionen, inklusive samtliga ambassader i Sydostasien. Sen finns fyra av de prioriterade länderna i regeringens exportstrategi i regionen (Filippinerna, Indonesien, Malaysia och Thailand). En viktig insats i exportstrategin är just att öka svensk närvaro i dessa tillväxtmarknader. Sweden – Southeast Asia Business Summit ger en utmärkt möjlighet för svenska företag att skapa nya kontaktytor i Sydostasien och få ökad kunskap om affärsklimatet och förutsättningarna för export.

Vad hoppas Du få ut av sitt deltagande i SSABS?
Min förhoppning är att mitt deltagande i Sweden–Southeast Asia Business Summit ska leda till ökade möjligheter för svenska företag att exportera och bedriva verksamhet i denna dynamiska region. Under summiten kommer jag få delta i intressanta samtal och diskussioner om Sydostasiens möjligheter och utmaningar med både företag och regeringsföreträdare. Jag ser framförallt fram emot att ta del av erfarenheter från svenska företag i regionen.

Det finns utmaningar inom CSR- och hållbarhetsområdet i många länder i Asien. Hur ska Sverige och svenska företag förhålla sig till detta , tycker du?
Regeringen förutsätter att svenska företag arbetar aktivt med CSR-frågor och följer de framtagna internationella riktlinjerna såsom OECD:s riktlinjer för multinationella företag, FN:s Global Compact med flera. Regeringen har även tagit fram en handlingsplan och en strategi för hållbart företagande och en vägledning på området. Jag vet att svenska företag är mycket kunniga och kan tjäna som goda exempel. Vi kan se att CSR-arbetet kan vara en konkurrensfördel eftersom det bidrar till hållbarhet och långsiktighet. I en globaliserad värld ökar komplexiteten och CSR-frågor blir alltmer framträdande. Regeringen kan stötta, ta fram riktlinjer med mera men till syvende och sist är det företagen själva som har det yttersta ansvaret för sin verksamhet.

Vad bör svenska företag tänka på när de blickar österut för att expandera sin verksamhet och vilket stöd kan de räkna med från statens sida?

Svenska företag bör utnyttja de resurser som finns till för dem i regionen. Ambassader och inte minst Business Sweden, EKN och SEK är operationella på plats i regionen. Främjande och handel är ett prioriterat område för regeringen och våra ambassader. Alla utlandsmyndigheter har tillsammans med Business Sweden ett ansvar att stötta företag som vill ut på den asiatiska marknaden. Tre av de fyra länderna (Filippinerna, Indonesien och Thailand) som regeringen prioriterar i Sydostasien anses vara stora marknader med hög tillväxt men samtidigt ha höga trösklar för företagen. Malaysia anses ha medelhöga trösklar för att komma in på marknaden. I dessa fall är det av stor hjälp för företagen att vara i kontakt med de Team Sweden-aktörer som verkar i regionen för att underlätta marknadstillträde.

Senast uppdaterad 22 apr. 2020, 13.08