Go to content

Manuell bokning av passtider - uppdatering

Sedan 26 februari bokar ambassaden passtider manuellt. Vi bokar in tiderna i den turordning som e-poster med begäran om en passtid har inkommit till oss.

Vi arbetar fortsatt med att boka in passtider under hösten för dem som redan har skickat e-post till ambassadens adress för bokning av passtider. För att ställa dig i turordning för en passtid mejla namn, personnummer/samordningsnummer och ett telefonnummer till ambassaden.london-pass@gov.se. Det är fortfarande många fler som har begärt att få en passtid än antalet tillgängliga passtider. 

Om du har fått en passtid men ändrar dig kommer du att göra andra sökande en tjänst om du avbokar tiden så att vi istället kan boka in någon annan. Skriv då ”Avbokning” i ärendemeningen i en e-post om detta till oss.

Vi försöker att skapa utrymme för att ta emot och handlägga så många ansökningar som möjligt. Därför kommer förfrågningar om passtider endast att besvaras via automatiska svar per e-post.

Tänk på att om giltighetstiden för ditt pass ännu inte har löpt ut gäller det som ett giltigt resedokument för inresa till Sverige t.o.m. sista giltighetsdagen.

Om du ansöker om ett nytt pass hos passpolisen i Sverige kan du begära att få hämta det på ambassaden i London mot en avgift om SEK 200 (f n GBP 16). Förutsatt att ditt gamla pass ännu är giltigt behöver du alltså inte stanna i Sverige tills ditt nya pass är färdigt.

Ambassaden fortsätter med manuell bokning av passtider tills en ny IT-baserad bokningssida kan tas i bruk. Tidpunkten för det är ännu osäker, men vi återkommer via ambassadens hemsida så snart mer information om detta och annat kan lämnas.

Senast uppdaterad 23 sep. 2024, 16.21